Fisk – för livslångt välmående


De flesta har hört det gamla talesättet om att man blir smart av att äta fisk. Men det är också väldigt smart att äta fisk, för det finns många och stora hälsofördelar med att inkludera fisk i en balanserad diet. Fisk innehåller flera saker som är bra för oss som människor på flera olika sätt, så se till att servera en rätt som innehåller fisk minst en eller två gånger i veckan. Vilken fisk du väljer är inte så viktigt, men ofta är fet fisk att föredra då den innehåller mer av det nyttiga.

Omega 3-oljor

Omega 3-oljor är en av de svåraste sakerna att få i sig om man inte äter fisk. Fråga bara eventuella veganer eller vegetarianer i bekantskapskretsen. Omega 3 är bra för dina kolesterolvärden och bidrar till att ge ett bra skydd mot diverse olika hjärtproblem. Det finns studier som visar att den som äter fisk en gång i veckan löper 50 procent lägre risk att dö i hjärtattack än den som bara äter fisk en gång i månaden. Omega 3 är också ett ämne som är väldigt bra för hjärnan och inlärningsförmågan. Härav antagligen det gamla uttrycket om att man blir smart av att äta fisk. Oavsett: har du barn i skolåldern är det klart rekommenderat att servera fisk hemma ofta. De kommer kanske inte tacka dig nu, men väl när betygen kommer.

Structural chemical formula of vitamin D on blackboard

Vitamin D

Vitamin D är en vitamin folk som har turen att leva i de varmare delarna av världen framförallt får i sig genom solen. Vi här uppe i norr har dock inte samma tur, så vi får inte i oss i närheten av den mängd vitamin D vi behöver under de mörka månaderna. Brist på vitamin D kan bland annat orsaka fetma, depression och ledvärk. I förlängningen också diverse autoimmuna sjukdomar, hjärtproblem och också göra dig mer influensakänslig. Som tur är går det att ersätta det vitamin D vi inte får i oss, antingen på det dåliga sättet: genom att äta piller och kosttillskott, eller på det bra sättet: genom att äta massor av god och hälsosam fisk.

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *